מוסיקה ככלי טיפולי

המוסיקה היא אמצעי חיבור ותקשורת, המאפשר ליחיד שפה שאינה רק וורבלית

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אחד הדברים שעמדו לנגד עיני עוד בראשית תהליך התוויית חזון 'עיר הילדים' בחולון – היה הרצון להגיע אל כל הילדים, גם אל אותם ילדים שמפאת תכונותיהם, יכולותיהם, הקשיים שלהם – הם כאילו מציבים חומה בינם לבין הסביבה, מסתגרים ולא מצליחים להגיע למימוש כישרונותיהם ויכולותיהם.

פעמים רבות מדובר בילדים מאוד נבונים, בעלי כישורים ייחודיים ופוטנציאל אדיר – שאיכשהו הוריהם נאלצים לשמוע שוב ושוב שזהו "פוטנציאל בלתי ממומש".

בין הדברים שמאוד רציתי לקדם היה השימוש במוסיקה ככלי, כדרך, כאמצעי – להגיע אל אותם ילדים ולאפשר להם לפרוח. חשתי (וחוויתי זאת באופן אישי במהלך חיי) כי המוסיקה היא אמצעי חיבור ותקשורת, המאפשר ליחיד שפה שאינה רק וורבלית.

ילדים רבים הינם בעלי כישורים רבים ומגוונים שאינם מוצאים דרך לביטוי אישי כיוון שהם נדרשים לתפקד אך ורק בעולם של מושגים וידע אינפורמטיבי. הנגינה פותחת עבור כל העוסק בה אפשרות לביטוי אחר. עצם העיסוק במוסיקה הינו טיפולי בפני עצמו.

בחולון אנו מפעילים את מרכז שטיינברג – במה למוסיקה חיה. לשם מגיע כל ילד אשר מעוניין לנגן – לפגישת ייעוץ,  ודרך שיחה ומגוון  תרגילים ושאלות – ניתן לו כיוון בבחירת הכלי. החיבור לכלי הינו חשוב ביותר, כמו בבחירת חבר לחיים.  בהמשך, מקבל כל ילד באופן פרטני את שיעור הנגינה. שבו נפתח פתח אל עולם הרגש.

לאחר כשנה, בה לומד הנגן את יסודות הנגינה, הוא מצטרף לקבוצת נגינה. העשייה בקבוצות הנגינה מאפשרת התנסות בחוויית שיתוף, הקשבה, ביטוי אישי בתוך קבוצה ועוד.

זאת ועוד, יש לנו בעיר חמישה בתי ספר מוסיקליים, אשר בחרו בתחום זה במסגרת בחירת ייחודיות בית ספרית. בבתי ספר אלה הצוות בונה את תוכנית הלימודים במוסיקה באופן שבכל שכבה ניתנת לילדים הזדמנות להתנסות בכלי נגינה כמו חלילית, מנדולינה וכלי נשיפה. בכתות ה-ו הילדים המוכשרים מוזמנים לקחת חלק בלימודי שירה ולהשתתף בתזמורות ובמקהלות. התוכנית המיוחדת הינה פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, העירייה ובתי הספר, וללא ספק היא מטפחת את כישרונות הילדים ומעודדת הקשבה, סובלנות, ביטוי אישי וכבוד הדדי.

לסיכום, המוסיקה היא כעין חומר, חומר ייחודי עם סגולות המאפשרות לאנשים עם מגוון צרכים, יכולות, קשיים ויתרונות להביא את עצמם לידי ביטוי – והרי כל אחד מאיתנו שואף להביא את עצמו לידי ביטוי… נסו זאת במוסיקה.

(במצגת המצורפת: בית ספר בן צבי – בית ספר מנגן)

בית ספר בן צבי – בית ספר מנגן

כתיבת תגובה