הכרה רשמית למוזיאון העיצוב ולמוזיאון הקומיקס של חולון

השרה לבנת: "מדובר בשני מוזאונים ייחודיים ומקוריים, המהווים משאב חינוכי לקהל הרחב – מילדים ועד מבוגרים".

השבוע נסגר מבחינתי מעגל, הושלם תהליך מקצועי ואישי: מוזיאון הקומיקס  ומוזיאון העיצוב המצליחים זכו כעת גם בהכרה רשמית של מדינת ישראל. בהודעה מטעם משרד התרבות והספורט נכתב כי השרה לימור לבנת בירכה את שני המוזיאונים על הצטרפותם לרשימה המכובדת של המוזיאונים המוכרים ואמרה: "מדובר בשני מוזיאונים ייחודיים ומקוריים בעלי תרומה חשובה להרחבת ההיצע והמגוון המוזיאלי המוצע לציבור הרחב. המוזיאונים ממלאים תפקיד חשוב בחשיפת התרבות לקהל הרחב ומהווים משאב חינוכי לקהל הרחב מילדים ועד מבוגרים. אני סבורה כי ביכולתם לשמש מנוף ליצירה, לחדשנות ואף למחקר. על כן החלטתי גם לאחרונה להגדיל את תקציבם השנתי של המוזיאונים לשנים 2013-2014 ב- 7 מיליון שקל נוספים."
במסרון ששלח אלי שמעון אלקבץ, ראש מינהל התרבות במשרד התרבות והספורט הוא כתב: "מזל וברכות על ההכרה במוזיאונים של חולון. העיר חולון הפכה מזמן לדוגמה בכל הקשור לתרבות ולאמנות. יישר כוח, בהצלחה בהמשך".

מוזיאון העיצוב חולון

מוזיאון העיצוב חולון

קראתי ואני מודה שהתרגשתי. לא בכל יום זוכה אדם לראות רעיון שהגה  – מתממש, יוצא מן הכוח אל הפועל והופך למוקד משיכה – חי, תוסס ומצליח, שעכשיו גם זוכה להכרה רשמית של מדינת ישראל. מעבר לתקציב, שגם הוא כמובן חשוב, יש בהכרה הזו חיזוק לתפיסה שאנו מובילים בחולון כבר כשני עשורים, לפיה תרבות בכלל ומוזיאונים בפרט הינם חלק חשוב ומרכזי בהוויית החיים של עיר, חברה ומדינה.

כשהצבנו במרכז החזון העירוני את טיפוח הדור הצעיר במסגרת 'חולון עיר הילדים' – הבנו שהפיכת התרבות ומוסדות התרבות לספינת הדגל שלנו – ימצבו את העיר כמיוחדת, כזו שטוב לגדל בה ילדים והיא דוגמא ומודל לחיקוי. לאורך השנים נשארנו ממוקדים ובכל מיזם שהקמנו עמד לנגד עינינו הערך המוסף שניתן להפיק עבור הילדים. לא התפתינו להצעות או לתרומות שהוצעו לקידום נושאים אחרים ונשארנו צמודים למוטו שלנו. 'מוזיאון הילדים', מרכז 'בגובה העיניים', תיאטרון 'המדיטק', 'גני הסיפור' – כולם מכוונים להצמיח ולהעצים את הדור הצעיר. גם מוזיאון העיצוב ומוזיאון הקומיקס, שלכאורה עוסקים בנושאים אחרים, הינם בראש ובראשונה אתרים בעלי מטרות חינוכיות.
המיקוד במוזיאונים הוא על המבקר הפעיל, הילד או הילדה אשר מגיעים עם ההורים, הסבים או במסגרת הכתה ועוברים תהליך חווייתי, רואים, לומדים וגם יוצרים משהו בעצמם.  בכך נפתחים הילדים לעולמות של ידע, למיומנויות, לרעיונות ולערכים.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס חולון

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס חולון

כיום, יותר מתמיד, כשעולות שאלות באשר לרלבנטיות של מערכת החינוך המסורתית, נראה שמוסדות תרבות ואמנות, יכולים להציע לימוד אחר, משמעותי, חווייתי ומשתף. מחד ניתן לנצל את האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ולהביא את המוזיאון אל הילד, גם כשהוא בבית ומאידך, הביקור הפיזי מהווה הזדמנות לקרבה בלתי אמצעית למוצגים כמו גם זירה לאינטראקציה חברתית סביב תחום עניין משותף, מה שבפני עצמו לא פחות חשוב. השילוב בין האפשרויות יעצים את החוויה ואת התועלת.

תודה רבה לוועדת משרד התרבות והספורט על החלטתם. תודה והערכה רבה לאנשי המקצוע המובילים את המוזיאונים בכישרון ובהתלהבות. תודה כמובן לראש העיר חולון, המאפשר לכל הדברים הללו לגדול ולהתפתח.

כתיבת תגובה